Physis

2023

Wood (cedar), Resin

Exhibited for the solo exhibition 'Transient Traces' @ Shiseido Gallery  資生堂ギャラリー (8.Apr - 21. May 2023 )

写真提供:株式会社 資生堂  /  撮影 : 加藤健
Courtesy of Shiseido Company, Limited  /  Photo by Ken Kato

 


Physis

 聖遺物や仏舎利のように、様々な宗教で見受けられる遺骨などを保管する様式から着想し、持ち帰った大杉を封入した。Physisは、「Nature(自然)」と訳されるギリシャ語で、「Logos(言葉、論理)」や「Nomos(慣習、掟)」など人間的な営みの反対にあるものとされていた。同語から派生した「Physics(物理)」が17世紀に台頭して以降、自然の流れや変容を体感することから離れ、実証的に説明する科学的な態度が色濃くなった。  

 2020年7月11日、岐阜県瑞浪市大湫町・神明神社のご神木が大雨の夜に倒木した。日本橋(東京)と三条大橋(京都)を結ぶ中山道47番目の宿場としてのおもかげを残す大湫のシンボルで在り続けた大杉は、民家を避け、1人のけが人を出すこともなく横たえた。倒木の数か月後から度々現地を訪れ、2020年12月17日に3Dスキャンと写真による記録をとり、それらを元に〈おもかげのうつろひ〉を制作した。

 2022年10月、再建された神社を見に大湫を再訪した際、大湫の人から大杉の残片が残されていることを知らされる。それらの一部を許可を得て持ち帰り、〈Physis〉はそれらを用いて制作した。倒木の残片からは、生命の流動の痕跡をみることができる。残片を持ち帰る際、樹木医の方が、木が傷口などを覆うように成長する「カルス」という作用について教えてくれた。その作用の痕跡に自然の力への畏怖と、生と死のダイナミズムを感じさせられた。

風土に根ざした信仰対象としての文化的まなざしと、物質としての科学的なまなざしのはざまで、対象に人々の記憶や慣習といった目に見えないものが流れ込み、その対象と我々との間に新たな関係性が結ばれる。


Physis

 The idea for Physis came from the modes of storing human remains seen in various religions, such as Christian relics, or the ashes of the Buddha, in this case enclosing the cedar wood brought back from Ohkute Shinmei shrine. Physis is a Greek word that translates as “nature” and was deemed the opposite to human endeavors such as logos (language, logic) and nomos (custom, law). Humanity’s move away from first-hand experience of the currents and transformations of the natural world, and toward a scientific stance of empirical explanation,became increasingly pronounced with the appearance in the 17th century of the word “physics,” derived from physis.

On July 11, 2020, a sacred tree at Okute Shinmei Shrine in Okutecho, in the city of Mizunami, Gifu, was toppled in a night of torrential rain. This giant cedar, ancient symbol of Okute, a town that looks much the same as when it marked the 47th station on the Nakasendo route linking Nihonbashi in Tokyo, and Sanjo-Ohashi in Kyoto, somehow avoided nearby homes and came to rest without injuring a single person. Some months after the cedar’s collapse I visited the location, returning a number of times, and on December 17 recorded the tree in photographs and a 3D scan, which I developed into Transient Traces based on those materials later.

On visiting Okute once more to see the rebuilt shrine in October 2022, I learned from a local resident of some debris remaining from the cedar, and obtained permission to take a number of pieces home with me. The works ‘Physis’ were made using those pieces of wood. Visible in the fragments of fallen tree, are traces of the flow of life. When I was gathering up the pieces to take home, the arborist told me about the calluses that grow on trees to cover damage. Observing the traces of such action by the tree left me in awe of the power of nature, and with a visceral sense of the dynamism of life and death. 

In-between the way of seeing as an object of worship deeply rooted in local culture and as a substance through scientific gaze, the invisible such as people’s memories and customs flow into the object, forming a new relationship between us and the object.