おもかげのうつろひ

Transient Traces

2023

Mixed media installation

@ Shiseido Gallery  資生堂ギャラリー (8.Apr - 21. May 2023 )

写真提供:株式会社 資生堂  /  撮影 : 加藤健
Courtesy of Shiseido Company, Limited  /  Photo by Ken Kato


おもかげのうつろひ

  写真や映像、3Dスキャンなどによってアーカイブされるものの背景にある、目に見えない文化や人々の記憶、慣習などに興味がある。

 2020年7月11日、岐阜県瑞浪市大湫町・神明神社のご神木が大雨の夜に倒木した。日本橋(東京)と三条大橋(京都)を結ぶ中山道47番目の宿場としてのおもかげを残す大湫のシンボルで在り続けた大杉は、民家を避け、1人のけが人を出すこともなく横たえた。倒木の数か月後から度々現地を訪れ、2020年12月17日に3Dスキャンと写真による記録をとった。資生堂ギャラリーの大展示室の空間は、その時に撮影した写真と3Dスキャナーのデータを元に制作した立体作品により構成した。

 2022年10月、再建された神社を見に大湫を再訪した際、大湫の人から大杉の残片が残されていることを知らされる。それらの一部を許可を得て持ち帰った。資生堂ギャラリー小展示室の立体作品〈Physis〉は、それらを用いて制作した。倒木の残片からは、生命の流動の痕跡をみることができる。残片を持ち帰る際、樹木医の方が、木が傷口などを覆うように成長する「カルス」という作用について教えてくれた。

その作用の痕跡に自然の力への畏怖と、生と死のダイナミズムを感じさせられた。風土に根ざした信仰対象が記録され、複製されることでうつろうそのおもかげ。残されたデータの空隙に、人々の記憶や慣習といった目に見えないものが流れ込み、その対象と我々との間に新たな関係性が結ばれる。ご神木が倒れる前と倒れた後を追うことで見えてくる循環と再生、その背後にある人々の営みを感じてもらいたい。  


Transient Traces

  I have an interest in the invisible culture, people’s memories, customs and so on behind things archived using means such as photography, film, and 3D scanning. 

On July 11, 2020, a sacred tree at Okute Shinmei Shrine in Okutecho, in the city of Mizunami, Gifu, was toppled in a night of torrential rain. This giant cedar, ancient symbol of Okute, a town that looks much the same as when it marked the 47th station on the Nakasendo route linking Nihonbashi in Tokyo, and Sanjo-Ohashi in Kyoto, somehow avoided nearby homes and came to rest without injuring a single person. Some months after the cedar’s collapse I visited the location, returning a number of times, and on December 17 recorded the tree in photographs and a 3D scan. The larger gallery space at the Shiseido Gallery was composed of photos and a three-dimensional work based on scanner data obtained on that occasion. 

On visiting Okute once more to see the rebuilt shrine in October 2022, I learned from a local resident of some debris remaining from the cedar, and obtained permission to take a number of pieces home with me. The works Physis in the smaller gallery space of Shiseido Gallery were made using those pieces of wood. Visible in the fragments of fallen tree, are traces of the flow of life. When I was gathering up the pieces to take home, the arborist told me about the calluses that grow on trees to cover damage. Observing the traces of such action by the tree left me in awe of the power of nature, and with a visceral sense of the dynamism of life and death. 

The vestiges of an object of worship deeply rooted in local custom changed by its documenting and reproduction: into the data void remaining flow the invisible, such as people’s memories, and customs, forming a new relationship between us and the object. It is my hope that viewers will sense the cycling and rebirth that become apparent by tracking the sacred tree before and after its demise, and the behind-the-scenes endeavors of the people involved in its journey.

写真提供:株式会社 資生堂  /  撮影 : 加藤健
Courtesy of Shiseido Company, Limited  /  Photo by Ken Kato


映像提供:株式会社 資生堂  /  映像 : 西野正将
Courtesy of Shiseido Company, Limited  /  Film by Masanobu Nishino

 



 

Related project

Physis. 2023

see the page

 

Article

Interview

16th shiseido art egg Soma Sato Exhibition : Transient Traces /  Artist Talk (@Shiseido Gallery)

第16回 shiseido art egg 佐藤 壮馬展 : おもかげのうつろひ / アーティスト・トーク (資生堂ギャラリー)  

映像提供:株式会社 資生堂  /  映像 : 西野正将
Courtesy of Shiseido Company, Limited  /  Film by Masanobu Nishino